Regulamin
„PROMYCZEK” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
- ORGANIZACJA
- Przedszkole Niepubliczne „PROMYCZEK”, zwane dalej Przedszkolem jest placówką niepubliczną. Przedszkole jest instytucją oświatową, wychowawczo – dydaktyczną oraz opiekuńczą, która realizuje zadania zawarte w statucie.
- Siedziba Przedszkola znajduje się w Bojanie, ul. Tartaczna 3,
- Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
- Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową oraz programów autorskich opracowanych przez nauczycieli przedszkola.
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział złożony z grup dzieci. Grupy te tworzone są głównie według zbliżonego wieku, co pozwala jednocześnie na grupowanie dzieci z uwzględnieniem ich potrzeb oraz zainteresowań.
- Przedszkole przyjmuje dzieci w wieku 2,5 – 6 lat. Dzieci oddawane pod opiekę Przedszkola muszą być samodzielne oraz komunikować swoje potrzeby.
- Dziecko przyjmowane jest do Przedszkola po rozmowie z Rodzicami/Opiekunami, którzy wypełniają Podanie, Kartę Zgłoszenia Dziecka oraz uiszczają opłatę wpisową.
- Przedszkole czynne jest przez cały rok w dni powszednie w godzinach :
Bojano:6.30 – 18.00
z wyjątkiem dni dodatkowo wolnych ustalonych na początku roku szkolnego.
- W przypadku nieobecności dziecka w Przedszkolu należy powiadomić Przedszkole do godziny 8.00 rano.
- Dzieci mogą przyprowadzać oraz odbierać Rodzice/Opiekunowie lub osoby przez nich upoważnione. Upoważnienie takie stanowi załącznik do Karty Zgłoszenia Dziecka, należy wskazać w nim imię, nazwisko osoby upoważnionej, a także numer i serię dowodu.
- Dzieci przyprowadzane do Przedszkola muszą być zdrowe (bez kataru, gorączki, biegunki, wymiotów, itp.). Po zakończonej chorobie rodzice są zobowiązani do dostarczenia zaświadczenia lekarskiego, iż dziecko może uczęszczać do przedszkola.
- Wymaga się, aby dziecko posiadało: obuwie zmienne, odzież i bieliznę na przebranie, przybory do mycia zębów. Każdy Przedszkolak posiada własną szafkę w szatni na korytarzu (opisaną imieniem).
- W Przedszkolu wyznacza się czas na odpoczynek dzieci – we wczesnych godzinach popołudniowych. Każde dziecko na ten czas ma dostęp do osobnego leżaka.
- Zabrania się przynoszenia do Przedszkola własnych zabawek – Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za wartościowe rzeczy przynoszone do placówki. Dni, w które dzieci będą mogły przynieść własne zabawki zostaną wyznaczone przez nauczycieli.
- Przedszkole zapewnia całodzienne wyżywienie dzieci za dodatkową opłatą. W przypadku zgłoszonej nieobecności dziecka w Przedszkolu trwającej minimalnie 3 dni opłata dzienna za wyżywienie zostanie odliczona.
- W przypadku wandalizmu i dużej agresji dziecka istnieje możliwość usunięcia dziecka z listy przedszkolnej.
- ZADANIA PRZEDSZKOLA
Przedszkole Niepubliczne „PROMYCZEK” realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie. Przedszkole realizuje również podstawę programową wychowania przedszkolnego.
III. PRAWA DZIECKA
Dzieci w Przedszkolu mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
– właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
– szacunku dla wszystkich swoich potrzeb,
– życzliwego i podmiotowego traktowania,
– ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej,
– poszanowania jego godności osobistej,
– poszanowania własności,
– opieki i ochrony,
– rozmowy na każdy temat,
– akceptacji swojej osoby.
- PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW
- Przestrzeganie niniejszego regulaminu.
- Przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub zapewnienie upoważnionej osoby zastępczej.
- Terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w Przedszkolu.
- Informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu
najpóźniej do 8.00 rano oraz niezwłoczne informowanie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
5.Przyprowadzanie dziecka do przedszkola do godz. 9.00.
- Po całodziennej wycieczce odbieranie dziecka z autokaru.
- Rodzice mają prawo do:
– zapoznania się z programem i zadaniami przedszkola;
– uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat postępów, sukcesów i niepowodzeń swojego dziecka;
– uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;
– wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi opinii na temat pracy przedszkola;
– przebywania w przedszkolu
– Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
Regulamin wchodzi w życie z dniem 15.02.2022 r.
Data uchwalenia zmian:28.01.2022r.
Wypełniając obowiązek, o którym mowa w art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich informacji (nazwa RODO) oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, informujemy, że:
Administratorem Pani/Pana danych osobowych (dalej: Administrator) jest Aleksandra Hinz-Groth, prowadząca jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej o nazwie Przedszkole Niepubliczne „Promyczek”Sp z o. o. z siedzibą w Bojanie, ul. Tartaczna 3, 84-207 Koleczkowo, wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych w Gminie Szemud pod numerem ewidencyjnym 5/2011, posiadającą nr REGON 221759254 i nr NIP 588-24-77-668,
1. Z Administratorem można się kontaktować pisemnie na adres Bojano, ul. Józefa Wybickiego 18, 84-207 Koleczkowo, lub poprzez pocztę elektroniczną na adres: biuro@promyczek-bojano.pl;
2. Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane na podstawie:
3. art. 6 ust. 1 lit. b RODO – przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy – dotyczy osób, z którymi Administrator zawarł umowę o świadczenie usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych oraz osób, które zgłosiły żądanie podjęcia działań zmierzających do zawarcia umowy;
4. art. 6 ust. 1 lit. f RODO – przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora lub przez stronę trzecią – dotyczy osób, których dane osobowe zostały przekazane Administratorowi w związku ze świadczeniem usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych, a także osób, które nie są klientami Administratora i kontaktują się z Administratorem poprzez pocztę elektroniczną lub poprzez pocztę tradycyjną.
5. Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora w następujących celach:
6. w celu wykonania umowy o świadczenie usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych w ramach prowadzonej przez Administratora działalności gospodarczej oraz w celu zawarcia umowy o świadczenie usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych na żądanie zgłoszone przez osobę, której dane dotyczą;
7. w celu udzielenia odpowiedzi na korespondencję kierowaną do Administratora.
1. Prawnie uzasadnione interesy realizowane przez Administratora polegają na świadczeniu usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych na rzecz swoich klientów, w szczególności poprzez zapewnienie Dziecku pobytu i opieki w Przedszkolu, realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, organizowanie zajęć i zabaw wykraczających poza podstawę programową w celu zapewnienia warunków do wspierania rozwoju osobowości Dziecka, zapewnienia Dziecku opieki dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczej, zapewnienie Dziecku udziału w zajęciach dodatkowych:
1. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być pracownicy Administratora, podmioty świadczące na rzecz Administratora w szczególności usługi telekomunikacyjne, informatyczne, prawnicze, księgowe, likwidatorzy szkód oraz inne podmioty, które muszą zostać dopuszczone do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych w celu należytego wykonania umowy o świadczenie usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych.
2. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane:
4. przez okres od podjęcia działań zmierzających do zawarcia umowy o świadczenie usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych do upływu terminu przedawnienia roszczeń wobec Administratora – dotyczy osób, które zawarły z Administratorem umowę o świadczenie usług prawnych;
5. przez okres 3 miesięcy od podjęcia czynności zmierzających do zawarcia umowy o świadczenie usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych – dotyczy osób, które zażądały podjęcia czynności zmierzających do zawarcia umowy o świadczenie usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych, ale tej umowy nie zawarły;
6. przez okres niezbędny do udzielenia odpowiedzi – dotyczy osób, które nie są klientami Administratora i kontaktują się z Administratorem poprzez pocztę elektroniczną lub poprzez pocztę tradycyjną.
7. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo do:
8. żądania od Administratora dostępu do Pani/Pana danych osobowych;
9. żądania od Administratora sprostowania Pani/Pana danych osobowych;
10. żądania od Administratora usunięcia Pani/Pana danych osobowych;
11. żądania od Administratora ograniczenia przetwarzania Pani/Pana danych osobowych;
12. wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych;
13. przenoszenia Pani/Pana danych osobowych;
14. wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
15. W przypadku pozyskania danych osobowych w sposób inny niż od osoby, której dane dotyczą, źródłem pochodzenia takich danych są osoby, z którymi Administrator zawarł umowę o świadczenie usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych lub źródła publiczne np. organy administracji publicznej, rejestry lub ewidencje.
16. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych:
17. jest niezbędne i jest warunkiem zawarcia umowy o świadczenie usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych i jej należytego wykonania – dotyczy osób, z którymi Administrator zawarł umowę o świadczenie usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych lub na żądanie których podjął czynności zmierzające do zawarcia tej umowy;
18. jest niezbędne w celu odpowiedzi na korespondencję kierowaną do Administratora – dotyczy osób które nie są klientami Administratora i kontaktują się z Administratorem poprzez poprzez pocztę elektroniczną lub poprzez pocztę tradycyjną.
19. Pani/Pana dane osobowe nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym do profilowania.
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
W PRZEDSZKOLU NIEPUBLICZNYM „PROMYCZEK”
Dobro i bezpieczeństwo dzieci w PRZEDSZKOLU NIEPUBLICZNYM „PROMYCZEK” Sp. z o. o. w Bojanie są priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników Przedszkola na rzecz dzieci. Pracownik Przedszkola traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Realizując zadania Przedszkola, działa w ramach obowiązującego prawa, obowiązujących w nim przepisów wewnętrznych oraz w ramach posiadanych kompetencji. Niedopuszczalne jest, by pracownik Przedszkola stosował wobec dziecka jakiekolwiek formy przemocy.
Niniejszy system ochrony dzieci przed krzywdzeniem określa procedury interwencji, działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci, a w sytuacji gdy do krzywdzenia doszło – określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową i efektywną pomoc dziecku oraz wskazuje odpowiedzialność osób zatrudnionych w Przedszkolu za bezpieczeństwo dzieci do niego uczęszczających.
Niniejsze Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem zostały opublikowane na stronie internetowej Przedszkola (przedszkole@promyczek-bojano.pl). Są szeroko promowane wśród całego personelu, rodziców i dzieci uczęszczających do Przedszkola. Poszczególne grupy małoletnich są z poniższymi Standardami aktywnie zapoznawane poprzez prowadzone działania edukacyjne i informacyjne.
ROZDZIAŁ I
OBSZARY STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM
1.
Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem tworzą bezpieczne i przyjazne środowisko Przedszkola. Obejmują cztery obszary:
- Politykę Ochrony Małoletnich, która określa:
- zasady bezpiecznej rekrutacji personelu do pracy w Przedszkolu,
- zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko,
- zasady reagowania w Przedszkolu na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia,
- zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci,
- zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych,
- personel – obszar, który określa:
- zasady rekrutacji personelu pracującego z dziećmi w Przedszkolu, w tym obowiązek uzyskiwania danych z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym członku personelu oraz, gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa, informacji z Krajowego Rejestru Karnego, a kiedy prawo na to nie zezwala, uzyskiwania oświadczenia personelu dotyczącego niekaralności lub braku toczących się postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego,
- zasady bezpiecznych relacji personelu Przedszkola z małoletnimi, wskazujące, jakie zachowania na terenie Przedszkola są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem,
- zasady zapewniania pracownikom podstawowej wiedzy na temat ochrony małoletnich przed krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
- rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,
- procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,
- odpowiedzialności prawnej pracowników Przedszkola, zobowiązanych do podejmowania interwencji,
- zasady przygotowania personelu Przedszkola (pracującego z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami) do edukowania:
- dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
- rodziców/opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem,
- zasady dysponowania materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla rodziców oraz aktywnego ich wykorzystania,
- procedury – obszar określający działania, jakie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu Przedszkola, członków rodziny, rówieśników i osób obcych:
- zasady dysponowania przez Przedszkole danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia), oraz zapewnienia do nich dostępu wszystkim pracownikom,
- zasady eksponowania informacji dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numerów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży,
- monitoring – obszar, który określa:
- zasady weryfikacji przyjętych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem – przynajmniej raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci,
- zasady organizowania przez Przedszkole konsultacji z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami.
ROZDZIAŁ II
SŁOWNICZEK TERMINÓW
- 2.
- Dziecko/małoletni – każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
- Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie.
- Personel – każdy pracownik Przedszkola bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi.
- Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
- Instytucja – każda instytucja świadcząca usługi dzieciom lub działająca na rzecz dzieci.
- Dyrektor – osoba (lub podmiot), która w strukturze Przedszkola jest uprawniona do podejmowania decyzji.
- Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka konieczne jest poinformowanie rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
- Osoba odpowiedzialna za internet to wyznaczony przez dyrektora Przedszkola pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z internetu przez dzieci na terenie Przedszkola oraz nad bezpieczeństwem dzieci w internecie.
- Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem to wyznaczony przez dyrektora Przedszkola pracownik sprawujący nadzór nad realizacją niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
- Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
ROZDZIAŁ III
CZYNNIKI RYZYKA I SYMPTOMY KRZYWDZENIA DZIECI – ZASADY ROZPOZNAWANIA I REAGOWANIA
- 3.
- Rekrutacja pracowników Przedszkola odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady Rekrutacji stanowią Załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
- Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko ustalone w Przedszkolu. Zasady stanowią Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.
- Pracownicy Przedszkola posiadają wiedzę na temat czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia dzieci i zwracają na nie uwagę w ramach wykonywanych obowiązków.
- Pracownicy Przedszkola monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy Przedszkola podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
ROZDZIAŁ IV
ZASADY REAGOWANIA NA PRZYPADKI PODEJRZENIA, ŻE MAŁOLETNI DOŚWIADCZA KRZYWDZENIA
- 4.
W przypadku powzięcia przez pracownika Przedszkola podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji dyrekcji Przedszkola .
- 5.
- Po uzyskaniu informacji, dyrekcja Przedszkola wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, i informuje ich o podejrzeniu.
- Wyznaczona przez dyrektora Przedszkola osoba (np. wychowawca) sporządza opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami oraz opracowuje plan pomocy małoletniemu.
- Plan pomocy małoletniemu powinien zawierać wskazania dotyczące:
- podjęcia przez Przedszkole działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
- wsparcia, jakie zaoferuje dziecku Przedszkole,
- skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
- 6.
- W bardziej skomplikowanych przypadkach (dotyczących np. wykorzystywania seksualnego lub znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor Przedszkola powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog/psycholog, wychowawca dziecka, dyrektor Przedszkola, inni pracownicy mający wiedzę na temat skutków krzywdzenia dziecka lub o krzywdzonym dziecku.
- Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy małoletniemu, spełniający wymogi określone w § 5 pkt 3 niniejszych Standardów, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga/psychologa przedszkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji.
- W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłoszą rodzice/opiekunowie dziecka, dyrektor Przedszkola jest zobowiązany powołać zespół interwencyjny.
- Zespół, o którym mowa w punkcie 3, wzywa rodziców/opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
- 7.
- Sporządzony przez zespół interwencyjny plan pomocy małoletniemu wraz z zaleceniem współpracy przy jego realizacji przedstawiany jest rodzicom/opiekunom przez pedagoga/psychologa.
- Pedagog/psycholog informuje rodziców/opiekunów o obowiązku Przedszkola – jako instytucji – zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
UWAGA!
Pracownicy Przedszkola uczestniczą w realizacji procedury „Niebieskiej Karty”, w tym uprawnieni są do samodzielnego jej wszczynania. Pracownicy żłobków natomiast zawiadamiają przedstawicieli innych służb o konieczności rozpoczęcia procedury, chyba że w ich szeregach pracują przedstawiciele służb uprawnionych – np. ochrony zdrowia. W przeciwnym razie służbą odpowiednią do zawiadomienia o konieczności wszczęcia procedury będzie OPS.
- Po poinformowaniu rodziców/opiekunów małoletniego przez pedagoga/psychologa – zgodnie z punktem poprzedzającym – dyrektor Przedszkola składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
- Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie 3.
- W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice/opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone – Przedszkole informuje o tym fakcie rodziców/opiekunów dziecka na piśmie.
- 8.
- Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 3 do niniejszych Standardów. Kartę tę załącza się do dokumentacji dziecka w Przedszkolu.
- Wszyscy pracownicy Przedszkola i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
ROZDZIAŁ V
ZASADY OCHRONY WIZERUNKU DZIECKA I DANYCH OSOBOWYCH MAŁOLETNICH
- 9.
- Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka, zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Wytyczne dotyczące zasad ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci stanowią Załącznik nr 4 do niniejszych Standardów.
- 10.
- Pracownikowi Przedszkola nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na jego terenie bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
- W celu uzyskania zgody, o której mowa w punkcie 1, pracownik Przedszkola może skontaktować się z opiekunem dziecka, by uzyskać zgodę na nieodpłatne wykorzystanie zarejestrowanego wizerunku dziecka i określić, w jakim kontekście będzie wykorzystywany, np. że umieszczony zostanie na platformie YouTube w celach promocyjnych lubna stronie internetowej Przedszkola (niniejsza zgoda obejmuje wszelkie formy publikacji, w szczególności plakaty reklamowe, ulotki, drukowane materiały promocyjne, reklamę w gazetach i czasopismach oraz w internecie itp.), lub ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
- 11.
Upublicznienie przez pracownika Przedszkola wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
UWAGA!
Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
ROZDZIAŁ VI
ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU I MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH W PRZEDSZKOLU
- 12.
- Przedszkole, zapewniając dzieciom dostęp do internetu, podejmuje działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju. W szczególności instaluje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające.
- Na terenie Przedszkola dostęp dziecka do internetu możliwy jest tylko pod nadzorem pracownika Przedszkola na zajęciach .
- W przypadku gdy dostęp do internetu w Przedszkolu realizowany jest pod nadzorem pracownika Przedszkola jest on zobowiązany informować dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu oraz czuwać nad ich bezpieczeństwem podczas korzystania z internetu w czasie zajęć.
- Osoba odpowiedzialna za dostęp do internetu w Przedszkolu przeprowadza z dziećmi cykliczne szkolenia dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu.
- Przedszkole zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z internetu, przy komputerach.
- 13.
- Osoba odpowiedzialna za dostęp do internetu w Przedszkolu w porozumieniu z dyrektorem Przedszkola zabezpiecza sieć przed niebezpiecznymi treściami, poprzez instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania.
- Wymienione w punkcie 1 oprogramowanie jest aktualizowane w miarę potrzeb – przynajmniej raz w miesiącu.
ROZDZIAŁ VII
MONITORING STOSOWANIA STANDARÓW OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM
- 14.
- Dyrektor Przedszkola wyznacza Justynę Krefta na osobę odpowiedzialną za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem w Przedszkolu.
- Osoba, o której mowa w punkcie 1, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów, prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Standardach.
- Osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów ochrony małoletnich przeprowadza wśród pracowników Przedszkola, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia Standardów.
- Na podstawie przeprowadzonej ankiety osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich sporządza raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi Przedszkola.
- Dyrektor Przedszkola na podstawie otrzymanego raportu wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom, dzieciom i ich rodzicom/opiekunom.
ROZDZIAŁ VIII
PRZEPISY KOŃCOWE
- 15.
- Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
- Ogłoszenie Standarów następuje poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń lub w innym widocznym miejscu w siedzibie Przedszkola lub poprzez przesłanie tekstu Standardów pracownikom i rodzicom dzieci drogą elektroniczną, lub zamieszczenie na stronie internetowej Przedszkola oraz wywieszenie w wersji skróconej – przeznaczonej dla dzieci.
Załączniki :
- Załącznik nr 1- Oświadczenie o niekaralności
- Załącznik nr 2 oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z „Standardami ochrony małoletnich” , schematem interwencji i procedurą niebieskiej karty
- Załącznik nr 3- zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko
Niniejszy STANDARDY zostały podany do wiadomości na posiedzeniu rady pedagogicznej w dniu 28.06.2024r. i wchodzi w życie z dniem 1.07.2024r.
Adres
Bojano, ul. Tartaczna 3,
84-207 Koleczkowo
Telefon
Adres e-mail
Placówka
Szemud