Regulamin

REGULAMIN PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNEGO

„PROMYCZEK” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

 

  1. ORGANIZACJA

 

  1. Przedszkole Niepubliczne „PROMYCZEK”, zwane dalej Przedszkolem jest placówką niepubliczną. Przedszkole jest instytucją oświatową, wychowawczo – dydaktyczną oraz opiekuńczą, która realizuje zadania zawarte w statucie.
  2. Siedziba Przedszkola znajduje się w Bojanie, ul. Tartaczna 3, 
  3. Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
  4. Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową oraz programów autorskich opracowanych przez nauczycieli przedszkola.
  5. Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział złożony z grup dzieci. Grupy te tworzone są głównie według zbliżonego wieku, co pozwala jednocześnie na grupowanie dzieci z uwzględnieniem ich potrzeb oraz zainteresowań.
  6. Przedszkole przyjmuje dzieci w wieku 2,5 – 6 lat. Dzieci oddawane pod opiekę Przedszkola muszą być samodzielne oraz komunikować swoje potrzeby.
  7. Dziecko przyjmowane jest do Przedszkola po rozmowie z Rodzicami/Opiekunami, którzy wypełniają Podanie, Kartę Zgłoszenia Dziecka oraz uiszczają opłatę wpisową.
  8. Przedszkole czynne jest przez cały rok w dni powszednie w godzinach :

Bojano:6.30 – 18.00 

z wyjątkiem dni dodatkowo wolnych ustalonych na początku roku szkolnego.

  1. W przypadku nieobecności dziecka w Przedszkolu należy powiadomić Przedszkole do godziny 8.00 rano.
  2. Dzieci mogą przyprowadzać oraz odbierać Rodzice/Opiekunowie lub osoby przez nich upoważnione. Upoważnienie takie stanowi załącznik do Karty Zgłoszenia Dziecka, należy wskazać w nim imię, nazwisko osoby upoważnionej, a także numer i serię dowodu.
  3. Dzieci przyprowadzane do Przedszkola muszą być zdrowe (bez kataru, gorączki, biegunki, wymiotów, itp.). Po zakończonej chorobie rodzice są zobowiązani do dostarczenia zaświadczenia lekarskiego, iż dziecko może uczęszczać do przedszkola.
  4. Wymaga się, aby dziecko posiadało: obuwie zmienne, odzież i bieliznę na przebranie, przybory do mycia zębów. Każdy Przedszkolak posiada własną szafkę w szatni na korytarzu (opisaną imieniem).
  5. W Przedszkolu wyznacza się czas na odpoczynek dzieci – we wczesnych godzinach popołudniowych. Każde dziecko na ten czas ma dostęp do osobnego leżaka.
  6. Zabrania się przynoszenia do Przedszkola własnych zabawek – Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za wartościowe rzeczy przynoszone do placówki. Dni, w które dzieci będą mogły przynieść własne zabawki zostaną wyznaczone przez nauczycieli.
  7. Przedszkole zapewnia całodzienne wyżywienie dzieci za dodatkową opłatą. W przypadku zgłoszonej nieobecności dziecka w Przedszkolu trwającej minimalnie 3 dni opłata dzienna za wyżywienie zostanie odliczona. 
  8. W przypadku wandalizmu i dużej agresji dziecka istnieje możliwość usunięcia dziecka z listy przedszkolnej.

 

 

 

  1. ZADANIA PRZEDSZKOLA

 

Przedszkole Niepubliczne „PROMYCZEK” realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie. Przedszkole realizuje również podstawę programową wychowania przedszkolnego.

 

 

III. PRAWA DZIECKA

 

Dzieci w Przedszkolu mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:

właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

– szacunku dla wszystkich swoich potrzeb,

– życzliwego i podmiotowego traktowania,

– ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej,

– poszanowania jego godności osobistej,

– poszanowania własności,

– opieki i ochrony,

– rozmowy na każdy temat,

– akceptacji swojej osoby.

 

 

  1. PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW

 

  1. Przestrzeganie niniejszego regulaminu.
  2. Przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub zapewnienie upoważnionej osoby zastępczej.
  3. Terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w Przedszkolu.
  4. Informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu

najpóźniej do 8.00 rano oraz niezwłoczne informowanie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.

5.Przyprowadzanie dziecka do przedszkola do godz. 9.00.

  1. Po całodziennej wycieczce odbieranie dziecka z autokaru.
  2. Rodzice mają prawo do:

– zapoznania się z programem i zadaniami przedszkola;

– uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat postępów, sukcesów i niepowodzeń swojego dziecka;

– uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;

– wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi opinii na temat pracy przedszkola;

– przebywania w przedszkolu

– Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.

 

 

Regulamin wchodzi w życie z dniem 15.02.2022 r.

Data uchwalenia zmian:28.01.2022r.

 

 

 

 

 

INFORMACJA NA TEMAT PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH

Wypełniając obowiązek, o którym mowa w art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich informacji (nazwa RODO) oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, informujemy, że:

Administratorem Pani/Pana danych osobowych (dalej: Administrator) jest Aleksandra Hinz-Groth, prowadząca jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej o nazwie Przedszkole Niepubliczne „Promyczek”Sp z o. o.  z siedzibą w Bojanie, ul. Tartaczna 3, 84-207 Koleczkowo, wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych w Gminie Szemud pod numerem ewidencyjnym 5/2011, posiadającą nr REGON 221759254 i nr NIP 588-24-77-668,

1. Z Administratorem można się kontaktować pisemnie na adres Bojano, ul. Józefa Wybickiego 18, 84-207 Koleczkowo, lub poprzez pocztę elektroniczną na adres: biuro@promyczek-bojano.pl;

2. Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane na podstawie:

3. art. 6 ust. 1 lit. b RODO – przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy – dotyczy osób, z którymi Administrator zawarł umowę o świadczenie usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych oraz osób, które zgłosiły żądanie podjęcia działań zmierzających do zawarcia umowy;

4. art. 6 ust. 1 lit. f RODO – przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora lub przez stronę trzecią – dotyczy osób, których dane osobowe zostały przekazane Administratorowi w związku ze świadczeniem usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych, a także osób, które nie są klientami Administratora i kontaktują się z Administratorem poprzez pocztę elektroniczną lub poprzez pocztę tradycyjną.

5. Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora w następujących celach:

6. w celu wykonania umowy o świadczenie usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych w ramach prowadzonej przez Administratora działalności gospodarczej oraz w celu zawarcia umowy o świadczenie usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych na żądanie zgłoszone przez osobę, której dane dotyczą;

7. w celu udzielenia odpowiedzi na korespondencję kierowaną do Administratora.

1. Prawnie uzasadnione interesy realizowane przez Administratora polegają na świadczeniu usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych na rzecz swoich klientów, w szczególności poprzez zapewnienie Dziecku pobytu i opieki w Przedszkolu, realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, organizowanie zajęć i zabaw wykraczających poza podstawę programową w celu zapewnienia warunków do wspierania rozwoju osobowości Dziecka, zapewnienia Dziecku opieki dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczej, zapewnienie Dziecku udziału w zajęciach dodatkowych:

1. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być pracownicy Administratora, podmioty świadczące na rzecz Administratora w szczególności usługi telekomunikacyjne, informatyczne, prawnicze, księgowe, likwidatorzy szkód oraz inne podmioty, które muszą zostać dopuszczone do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych w celu należytego wykonania umowy o świadczenie usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych.

2. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.

3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane:

4. przez okres od podjęcia działań zmierzających do zawarcia umowy o świadczenie usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych do upływu terminu przedawnienia roszczeń wobec Administratora – dotyczy osób, które zawarły z Administratorem umowę o świadczenie usług prawnych;

5. przez okres 3 miesięcy od podjęcia czynności zmierzających do zawarcia umowy o świadczenie usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych – dotyczy osób, które zażądały podjęcia czynności zmierzających do zawarcia umowy o świadczenie usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych, ale tej umowy nie zawarły;

6. przez okres niezbędny do udzielenia odpowiedzi – dotyczy osób, które nie są klientami Administratora i kontaktują się z Administratorem poprzez pocztę elektroniczną lub poprzez pocztę tradycyjną.

7. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przysługuje Pani/Panu prawo do:

8. żądania od Administratora dostępu do Pani/Pana danych osobowych;

9. żądania od Administratora sprostowania Pani/Pana danych osobowych;

10. żądania od Administratora usunięcia Pani/Pana danych osobowych;

11. żądania od Administratora ograniczenia przetwarzania Pani/Pana danych osobowych;

12. wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych;

13. przenoszenia Pani/Pana danych osobowych;

14. wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

15. W przypadku pozyskania danych osobowych w sposób inny niż od osoby, której dane dotyczą, źródłem pochodzenia takich danych są osoby, z którymi Administrator zawarł umowę o świadczenie usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych lub źródła publiczne np. organy administracji publicznej, rejestry lub ewidencje.

16. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych:

17. jest niezbędne i jest warunkiem zawarcia umowy o świadczenie usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych i jej należytego wykonania – dotyczy osób, z którymi Administrator zawarł umowę o świadczenie usług dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych lub na żądanie których podjął czynności zmierzające do zawarcia tej umowy;

18. jest niezbędne w celu odpowiedzi na korespondencję kierowaną do Administratora – dotyczy osób które nie są klientami Administratora i kontaktują się z Administratorem poprzez poprzez pocztę elektroniczną lub poprzez pocztę tradycyjną.

19. Pani/Pana dane osobowe nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym do profilowania.

 

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

W PRZEDSZKOLU NIEPUBLICZNYM „PROMYCZEK”

Dobro i bezpieczeństwo dzieci w PRZEDSZKOLU NIEPUBLICZNYM „PROMYCZEK” Sp. z o. o. w Bojanie są priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników Przedszkola na rzecz dzieci. Pracownik Przedszkola traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Realizując zadania Przedszkola, działa w ramach obowiązującego prawa, obowiązujących w nim przepisów wewnętrznych oraz w ramach posiadanych kompetencji. Niedopuszczalne jest, by pracownik Przedszkola stosował wobec dziecka jakiekolwiek formy przemocy.

 

Niniejszy system ochrony dzieci przed krzywdzeniem określa procedury interwencji, działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci, a w sytuacji gdy do krzywdzenia doszło – określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową i efektywną pomoc dziecku oraz wskazuje odpowiedzialność osób zatrudnionych w Przedszkolu za bezpieczeństwo dzieci do niego uczęszczających.

 

Niniejsze Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem zostały opublikowane na stronie internetowej Przedszkola (przedszkole@promyczek-bojano.pl).                                          Są szeroko promowane wśród całego personelu, rodziców i dzieci uczęszczających do Przedszkola. Poszczególne grupy małoletnich są z poniższymi Standardami aktywnie zapoznawane poprzez prowadzone działania edukacyjne i informacyjne.

 

ROZDZIAŁ I

OBSZARY STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM

 1.

Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem tworzą bezpieczne i przyjazne środowisko Przedszkola. Obejmują cztery obszary:

  • Politykę Ochrony Małoletnich, która określa:
  1. zasady bezpiecznej rekrutacji personelu do pracy w Przedszkolu,
  2. zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko,
  3. zasady reagowania w Przedszkolu na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia,
  4. zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci,
  5. zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych,
  • personel – obszar, który określa:
  1. zasady rekrutacji personelu pracującego z dziećmi w Przedszkolu, w tym obowiązek uzyskiwania danych z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym członku personelu oraz, gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa, informacji z Krajowego Rejestru Karnego, a kiedy prawo na to nie zezwala, uzyskiwania oświadczenia personelu dotyczącego niekaralności lub braku toczących się postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego,
  2. zasady bezpiecznych relacji personelu Przedszkola z małoletnimi, wskazujące, jakie zachowania na terenie Przedszkola są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem,
  3. zasady zapewniania pracownikom podstawowej wiedzy na temat ochrony małoletnich przed krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
  • rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,
  • procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,
  • odpowiedzialności prawnej pracowników Przedszkola, zobowiązanych do podejmowania interwencji,
  1. zasady przygotowania personelu Przedszkola (pracującego z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami) do edukowania:
  • dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
  • rodziców/opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem,
  1. zasady dysponowania materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla rodziców oraz aktywnego ich wykorzystania,
  • procedury – obszar określający działania, jakie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu Przedszkola, członków rodziny, rówieśników i osób obcych:
  1. zasady dysponowania przez Przedszkole danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia), oraz zapewnienia do nich dostępu wszystkim pracownikom,
  2. zasady eksponowania informacji dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numerów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży,
  • monitoring – obszar, który określa:
  1. zasady weryfikacji przyjętych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem – przynajmniej raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci,
  2. zasady organizowania przez Przedszkole konsultacji z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami.

 

ROZDZIAŁ II

SŁOWNICZEK TERMINÓW

 

  • 2.
  1. Dziecko/małoletni – każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
  2. Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie.
  3. Personel – każdy pracownik Przedszkola bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi.
  4. Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
  5. Instytucja – każda instytucja świadcząca usługi dzieciom lub działająca na rzecz dzieci.
  6. Dyrektor – osoba (lub podmiot), która w strukturze Przedszkola jest uprawniona do podejmowania decyzji.
  7. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka konieczne jest poinformowanie rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  8. Osoba odpowiedzialna za internet to wyznaczony przez dyrektora Przedszkola pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z internetu przez dzieci na terenie Przedszkola oraz nad bezpieczeństwem dzieci w internecie.
  9. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem to wyznaczony przez dyrektora Przedszkola pracownik sprawujący nadzór nad realizacją niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
  10. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

 

ROZDZIAŁ III

CZYNNIKI RYZYKA I SYMPTOMY KRZYWDZENIA DZIECI – ZASADY ROZPOZNAWANIA I REAGOWANIA

 

  • 3.
  1. Rekrutacja pracowników Przedszkola odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady Rekrutacji stanowią Załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
  2. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko ustalone w Przedszkolu. Zasady stanowią Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.
  3. Pracownicy Przedszkola posiadają wiedzę na temat czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia dzieci i zwracają na nie uwagę w ramach wykonywanych obowiązków.
  4. Pracownicy Przedszkola monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
  5. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy Przedszkola podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.

 

ROZDZIAŁ IV

ZASADY REAGOWANIA NA PRZYPADKI PODEJRZENIA, ŻE MAŁOLETNI DOŚWIADCZA KRZYWDZENIA

 

  • 4.

W przypadku powzięcia przez pracownika Przedszkola podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji  dyrekcji Przedszkola .

 

  • 5.
  1. Po uzyskaniu informacji, dyrekcja Przedszkola wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, i informuje ich o podejrzeniu.
  2. Wyznaczona przez dyrektora Przedszkola osoba (np. wychowawca) sporządza opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami oraz opracowuje plan pomocy małoletniemu.
  3. Plan pomocy małoletniemu powinien zawierać wskazania dotyczące:
  4. podjęcia przez Przedszkole działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
  5. wsparcia, jakie zaoferuje dziecku Przedszkole,
  6. skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

 

  • 6.
  1. W bardziej skomplikowanych przypadkach (dotyczących np. wykorzystywania seksualnego lub znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor Przedszkola powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog/psycholog, wychowawca dziecka, dyrektor Przedszkola, inni pracownicy mający wiedzę na temat skutków krzywdzenia dziecka lub o krzywdzonym dziecku.
  2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy małoletniemu, spełniający wymogi określone w § 5 pkt 3 niniejszych Standardów, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga/psychologa przedszkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji.
  3. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłoszą rodzice/opiekunowie dziecka, dyrektor Przedszkola jest zobowiązany powołać zespół interwencyjny.
  4. Zespół, o którym mowa w punkcie 3, wzywa rodziców/opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.

 

  • 7.
  1. Sporządzony przez zespół interwencyjny plan pomocy małoletniemu wraz z zaleceniem współpracy przy jego realizacji przedstawiany jest rodzicom/opiekunom przez pedagoga/psychologa.
  2. Pedagog/psycholog informuje rodziców/opiekunów o obowiązku Przedszkola – jako instytucji – zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).

UWAGA!

Pracownicy Przedszkola uczestniczą w realizacji procedury „Niebieskiej Karty”,     w tym uprawnieni są do samodzielnego jej wszczynania. Pracownicy żłobków natomiast zawiadamiają przedstawicieli innych służb o konieczności rozpoczęcia procedury, chyba że w ich szeregach pracują przedstawiciele służb uprawnionych – np. ochrony zdrowia. W przeciwnym razie służbą odpowiednią do zawiadomienia           o konieczności wszczęcia procedury będzie OPS.

  1. Po poinformowaniu rodziców/opiekunów małoletniego przez pedagoga/psychologa – zgodnie z punktem poprzedzającym – dyrektor Przedszkola składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
  2. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie 3.
  3. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice/opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone – Przedszkole informuje o tym fakcie rodziców/opiekunów dziecka na piśmie.

 

  • 8.
  1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 3 do niniejszych Standardów. Kartę tę załącza się do dokumentacji dziecka w Przedszkolu.
  2. Wszyscy pracownicy Przedszkola i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

 

ROZDZIAŁ V

ZASADY OCHRONY WIZERUNKU DZIECKA I DANYCH OSOBOWYCH MAŁOLETNICH

 

  • 9.
  1. Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka, zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Wytyczne dotyczące zasad ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci stanowią Załącznik nr 4 do niniejszych Standardów.

 

  • 10.
  1. Pracownikowi Przedszkola nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na jego terenie bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  2. W celu uzyskania zgody, o której mowa w punkcie 1, pracownik Przedszkola może skontaktować się z opiekunem dziecka, by uzyskać zgodę na nieodpłatne wykorzystanie zarejestrowanego wizerunku dziecka i określić, w jakim kontekście będzie wykorzystywany, np. że umieszczony zostanie na platformie YouTube w celach promocyjnych lubna stronie internetowej Przedszkola (niniejsza zgoda obejmuje wszelkie formy publikacji, w szczególności plakaty reklamowe, ulotki, drukowane materiały promocyjne, reklamę w gazetach i czasopismach oraz w internecie itp.), lub ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

 

  • 11.

Upublicznienie przez pracownika Przedszkola wizerunku dziecka utrwalonego                              w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.

 

UWAGA!

Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

 

ROZDZIAŁ VI

ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU I MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH W PRZEDSZKOLU

 

  • 12.
  1. Przedszkole, zapewniając dzieciom dostęp do internetu, podejmuje działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju. W szczególności instaluje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające.
  2. Na terenie Przedszkola dostęp dziecka do internetu możliwy jest tylko pod nadzorem pracownika Przedszkola na zajęciach .
  3. W przypadku gdy dostęp do internetu w Przedszkolu realizowany jest pod nadzorem pracownika Przedszkola jest on zobowiązany informować dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu oraz czuwać nad ich bezpieczeństwem podczas korzystania z internetu w czasie zajęć.
  4. Osoba odpowiedzialna za dostęp do internetu w Przedszkolu przeprowadza z dziećmi cykliczne szkolenia dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu.
  5. Przedszkole zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z internetu, przy komputerach.
  • 13.
  1. Osoba odpowiedzialna za dostęp do internetu w Przedszkolu w porozumieniu z dyrektorem Przedszkola zabezpiecza sieć przed niebezpiecznymi treściami, poprzez instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania.
  2. Wymienione w punkcie 1 oprogramowanie jest aktualizowane w miarę potrzeb – przynajmniej raz w miesiącu.

 

ROZDZIAŁ VII

MONITORING STOSOWANIA STANDARÓW OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM

 

  • 14.
  1. Dyrektor Przedszkola wyznacza Justynę Krefta na osobę odpowiedzialną            za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem w Przedszkolu.
  2. Osoba, o której mowa w punkcie 1, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów, prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Standardach.
  3. Osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów ochrony małoletnich przeprowadza wśród pracowników Przedszkola, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia Standardów.
  4. Na podstawie przeprowadzonej ankiety osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich sporządza raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi Przedszkola.
  5. Dyrektor Przedszkola na podstawie otrzymanego raportu wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom, dzieciom i ich rodzicom/opiekunom.

ROZDZIAŁ VIII

PRZEPISY KOŃCOWE

 

  • 15.
  1. Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie Standarów następuje poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń lub w innym widocznym miejscu w siedzibie Przedszkola lub poprzez przesłanie tekstu Standardów pracownikom i rodzicom dzieci drogą elektroniczną, lub zamieszczenie na stronie internetowej Przedszkola oraz wywieszenie w wersji skróconej – przeznaczonej dla dzieci.

 

Załączniki :

  1. Załącznik nr 1- Oświadczenie o niekaralności
  2. Załącznik nr 2 oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z „Standardami ochrony małoletnich” , schematem interwencji i procedurą niebieskiej karty
  3. Załącznik nr 3- zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko

Niniejszy STANDARDY zostały podany do wiadomości na posiedzeniu rady pedagogicznej                 w dniu 28.06.2024r. i wchodzi w życie z dniem 1.07.2024r.

 

 

 

 

 

 

Adres

Bojano, ul. Tartaczna 3,
84-207 Koleczkowo

Telefon

Placówka
Szemud